Filosofie Zodra je de TheLinkShop binnentreedt merk je al meteen een verschil in aanpak : de luisterruimte is ingericht zoals een doorsnee 'living' ruimte. In tegenstelling tot de standaard winkelinrichting heb je hier meteen een akoestische omgeving die overeenkomt met je eigen leefruimte . Daardoor kan je écht inschatten hoe het bij jou gaat klinken. De akoestiek van je luisterruimte speelt immers een belangrijke rol in het eindresultaat. Veel muziekmelomanen zullen hier, nà
hun lange omzwervingen door hifiland en de zoveelste miskoop, éindelijk een thuishaven vinden waar er naar muziek wordt geluisterd en de
verkoop niet beperkt blijft tot het louter doorschuiven van dozen . In de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw was Hifi een "droom"produkt voor vele gezinnen. De markt werd bediend door jonge gepassioneerde hifi verkopers , die met groeiende kennis van zaken en ,ondersteund door gepassioneerde distributeurs, produkten aan de man brachten. Het aanbod van Hifi tijdschriften was vgroter, maar veel belangrijker nog, de inbreng van jonge reviewers (vb Jean Hiraga of John Atkinson, Angus mc Kenzie,Martin Colloms, Stan Curtis,Paul Messenger) die op een bijna wetenschappelijke basis en een uitgebreid technisch arsenaal de nieuwe produkten kritisch gingen evalueren. met technische metingen én een subjectief luisterrelaas (Hifi News,La Nouvelle Revue Du son, Stereophile) De opkomst van de Surround hifi ,
begin jaren negentig, de nieuwe
multimediaprodukten én het gewijzigde levenspatroon, heeft de interesse voor HiFI (=lees high
fidelity) naar de achtergrond doen verschuiven. Als tegengewicht voor de normverlaging in de hifi, ontstond er van de zijde van de fabrikant, midden jaren tachtig , een drang naar een hogere norm in de hifi , die men dan "high end" hifi ging noemen. De omzetdaling van de klassieke hifi produkten werd gecompenseerd door de opkomst van de duurdere high end produkten . De high end hifi ging zich verder
uitdiepen in de puurheid van de weergave, de zuiverheid van timbres, het
scheidend vermogen en als gevolg daarvan de ruimtelijke weergave van de
muziekopnames. De weergave voorheen was beperkt geworden tot een
tweedimensionaal geluid, dat zich tussen beide speakers afspeelde. Die zoektocht van High end fabrikanten naar de "Holy Grail" van de perfecte reproductie blijft doorgaan maar door hun groeiend aantal werken ze steeds kleinschaliger en stijgen de prijzen naar een soms (voor mij onaanvaardbare) astronomische hoogte. Het is de taak van de goede hifi
verkoper om het kaf van het koren te scheiden en op zoek te gaan naar
een optimale prijs.kwaliteitverhouding OOK binnen de duurdere high end
produkten. Reeds
in mijn negende levensjaar ben ik
begonnen met allerlei audio- en akoestiek experimenten . Het intrigeerde mij vb dat het geluid
van mijn mini draagbaar radiootje versterkt werd als ik een grote kartonnen
buis over de luidspreker hield of de speakertjes van mijn later mini hifi
systeempje (Dual 2x6watt) in de hoek plaatste en plots meer bas kreeg maar ook een opengesmeerd
stereobeeld. Alzo ontdekte ik geleidelijk aan de
akoestiek/fysica eigenschappen van het geluid. Door de jaren heen ben ik natuurlijk
ook in kontakt gekomen met talloze hifi produkten in allerlei omstandigheden en
combinaties en , niet onbelangrijk, allerlei opstellingen in ruimtes met
verschillende akoestiek. Deze opgebouwde ervaring wil ik nu delen met even gepassioneerde melomanen die hun weg niet vinden in de té gecommercialiseerde aanpak van de hifi handel en waar de consument nog slechts weinig 'aandachtstijd' krijgt ondanks de behoorlijke investering die hij soms overweegt. Er bestaat volgens mij maar één waarheid in de weergave van muziek via hifi en dat is de zo neutraal mogelijke, maar tegelijk meest transparante en dynamische mogelijke weergave van de muziek . Al te vaak 'kleuren ' de
componenten de weergave . In het beste geval kan dit "euphonisch" klinken
en een slechte opname wat verteerbaarder maken. De euphonische kleuring is oorzaak van vermoeidheid bij langer luisteren . Kleuring verstoort de muziekoverdracht , het vergt méér concentratie bij het luisteren en werkt vermoeiend. De meest storende Hifi-componenten
zijn diegene die het muzikale spectrum niet lineair gaan weergeven. Ik verwacht echter veel meer van een hificomponent dan deze basisvoorwaarde : ik zoek naar de componenten met een optimale pulsweergave : in de pulsweergave zit alles vervat : lineariteit,reaktiegedrag en het allerbelangrijkste het 'stop'gedrag van de componenten. Luidsprekers of andere hificomponenten (ook kabels) met een minder goed pulsgedrag gaan blijven naijlen. Deze illustratie komt uit een amerikaans boek van 1956.... om maar te zeggen dat er niets nieuws onder de zon is..
Muziek bestaat uit een reeks
korte pulsen .Terwijl de luidspreker of andere hifi component nog natrilt van
een vorige 'puls' is Componenten met een prima
pulsweergave gaan ervoor zorgen dat de weergave helder en duidelijk is, zonder
agressief te zijn. Een slechte pulsweergave is een belangrijke reden
waarom
sommige mensen afkeer hebben van inhoudelijke complexere muziek zoals klassieke of jazzmuziek. Mijn demo's overlopen een uitgebreide waaier van "eenvoudige" tot uiterst complexe muziek. Op korte tijd wordt een hele reeks fragmenten beluisterd. De reden hiervoor is dat een goede hifiketen àlles moet aankunnen. Het is onzin om te vertellen dat
een systeem enkel voor klassiek -of popmuziek of andere bestemd is. De invloed van we audio review websites wordt steeds groter (www.6moons.com) . Dikwijls betreft het zelfuitgeroepen guru's die inconsequente,verwarrende info geven en eerder misleidend zijn dan werkelijk informatief. De informatie die de hifi hobbyist op het internet kan vinden is met een flinke pot zout te nemen. Het betreft hier al te dikwijls volledig ongefilterde informatie die objectief lijkt maar het helemaal niet is. Zo heeft een vermaarde fabrikant van digitaal analoog convertoren anoniem een website opgericht ,volledig losstaande van zijn bedrijfssite waarin hij upgrades voorstelt ter modificatie van de dacs...... van zijn grootste concurrent. De onwetende consument zou dan mogelijk beginnen te twijfelen aan de kwaliteit van de produkten van deze laatste fabrikant.Deze website diende dan ook als discussiepunt bij de verschillende fora die over dit onderwerp handelden. Iedereen kan een website opzetten en ongecontroleerde informatie publiceren (oa blogs) of zelfs met kwaad opzet valse informatie spuien om de concurrentie te kraken. Eén slechte opmerking rond een produkt heeft immers meer effect dan 100 goede opmerkingen. Binnen het gigantische aanbod
van hifi apparatuur ga ik op zoek naar de juweeltjes (of de krenten uit het
brood zoals een medewerking weigerende nederlandse invoerder me beschreef omdat ik niet
heel het gamma van zijn merk wou opnemen (;-)) ) De werkwijze voor deze selectie
gebeurt steeds onder dezelfde sterk gecontroleerde toestand. Demo's bij U thuis zijn
mogelijk : 75 euro/uur + verplaatsingskosten. Alle produkten in de LINK shop komen via de officiele importeurs voor Belgie of de Benelux. Ik vind de backup van een goede importeur extreem belangrijk. Als je prijzen gaat vergelijken al googelend, onthou dan vb voor de US prijzen dat er géén btw op zit (soms max 8% staatstax) en dat , als je iets invoert, er buiten het transport, 21% BTW + imvoerrechten moeten worden betaald. Hierover zwijgen de discounters in alle stilte. Produkten gekocht in een buurland , met een eigen distributeur voor het merk, dragen enkel de garantie in het land van aankoop zelf ! Dus , als er een probleem zich voordoet binnen de garantieperiode, wordt het niét gedekt door de belgische importeur,winkel van het merk.
|